13773.htm

CÍMSZÓ: Pap

SZÓCIKK: "indulásakor, a nép megáldása, az egészségügyi felügyelet, a tanítás és bíráskodás. Mózes V. könyve szerint ez utóbbi tisztség az egész levita törzset illeti meg. Testi hibában szenvedő nem teljesíthetett papi szolgálatot, de az eltartásból nem zárta ki az illetőt ez a fogyatkozás. A papi méltóság védelmére elrendelte a Biblia, hogy halotthoz ne nyúljon, legközelebbi vérrokonainak kivételével, parázna nőt, sőt elváltat ne vegyen nőül (Ezékiel szerint özvegyet sem, kivéve papnak az özvegyét); szolgálat idején tartózkodjék a szeszes italtól s kéz- és lábmosás nélkül ne lépjen az oltár elé. A pap csak a Tórában előírt ruházatot viselhette. A papság vagy levita törzs nem kapott részt az ország felosztásánál, «Isten az ő osztályrésze»; jövedelmét a néptől beszedett adományok és áldozati részek biztosították; övé volt a gabona, az olaj, a bor első hozama, az állatok első fajzása és a levita tized tizede. A papok külön városokban laktak Jeruzsálem közelében (48 levita város) A papok és leviták közötti válaszvonal a Biblia történeti könyveiben elmosódik és a papi tisztség nem mindig áronida kezében volt (Bír. 17. 5. 12; 18. 19), sőt áldozatot is mutattak be laikusok is (Bír. 6.18). Josephus számos esetet hoz fel, mikor Heródes király önkényüleg tett le főpapot és nevezett ki mást, csakúgy mint annak előtte Antiochus Epiphanes. Az Áharon családjabeli papságnak kizárólagos uralma és tekintélye Salamon központi, birodalmi Templomának felállításával kapcsolatos; de magában e családban is egyik ágról a másik ágra szállt át a főpapság (Kir. I. 2: Ebjathárról Cádókra). A babilóniai fogságból való visszatérés után 24 osztályba volt besorozva a 4289 pap és az osztályok hetenként felváltva végezték az oltári szolgálatot. De már ekkor észlelhető a zsidó demokratikus gondolatnak: az egyetemes papság intézményének részben való megvalósulása, amennyiben a nép is ilyen 24 osztályba volt sorozva, mindegyik egy mámod által képviseltette magát a mindennapi áldozásnál. A papság önérzetére a következő jellemző esetet írja meg a Midrás: Amikor az első Templom elpusztult, növendék papsága a templomkulccsal kezében felszállt az égő templom tetejére és ezt kiáltotta az ég felé: «ha nem lehetünk a Te sáfáraid, itt a kulcs». A kulcsot azután a magasba dobták, mire egy mennybéli kéz utána nyúlt és felkapta, ők pedig a lángokba vetették magukat (Táánit 29). A második Templom pusztulásával megszűnt az áldozati istentisztelet és így a papság jelentősége is. Mindamellett a zsidó nemzeti kegyelet nem tagadta meg tiszteletét ez osztály iránt, hanem meghagyott neki oly kiváltságokat és vele járó korlátozásokat, melyeket ezentúl is lehetett gyakorolni. Így fönnmaradt a halotthoz való közeledés, az elvált asszony nőül vételének tilalma, az áldásosztás kiváltsága és a jogelsőbbség a Tórához való felhívatásra (Kohén). A leviták segédszolgálatának fönnmaradását is biztosította azzal, hogy a kóhéni áldást osztók kézmosásában segédkeznek. Tórához való felhívásnál lévié a második tisztség. A kohanita- és levita-származás ellenőrzése manapság csak « nyilvánosság köztudatára van bízva. A második Templom fennállása idejében a pap nejének kifogástalan leszármazását a családfák vezetése biztosította. A sírköveken áldást osztó két kéz jelöli kóhénnek, kancsó pedig a levitának sír helyét. V. ö. Ludwig Aug. Franki után Arany János: «Az utolsó főpap». L. Főpap."


Ez a címszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk. Újvári Péter) található. A felismertetett és korrektúrázott szövegben előfordulnak még hibák, úgyhogy a szócikk pontos szövegének és külalakjának megtekintéséhez nyissa meg a digitalizált oldalképet! Ez a(z) 3773. címszó a lexikon => 681. oldalán van. Az itt olvasható változat forrása: Nagy Péter Tibor: Az 1929-es magyar zsidó lexikon adatbázisa. Szociológiai adatbázisok No. 1. WJLF, Budapest, 2013

 

 

A további szöveg a keresőmotor hatékonyságának növelésére szolgál, nem elolvasásra.

4953255472018468

13773.htm

CÍMSZÓ: Pap

SZÓCIKK: indulásakor, a nép megáldása, az egészségügyi felügyelet, a tanítás és bíráskodás. Mózes V. könyve szerint ez utóbbi tisztség az egész levita törzset illeti meg. Testi hibában szenvedő nem teljesíthetett papi szolgálatot, de az eltartásból nem zárta ki az illetőt ez a fogyatkozás. A papi méltóság védelmére elrendelte a Biblia, hogy halotthoz ne nyúljon, legközelebbi vérrokonainak kivételével, parázna nőt, sőt elváltat ne vegyen nőül Ezékiel szerint özvegyet sem, kivéve papnak az özvegyét ; szolgálat idején tartózkodjék a szeszes italtól s kéz- és lábmosás nélkül ne lépjen az oltár elé. A pap csak a Tórában előírt ruházatot viselhette. A papság vagy levita törzs nem kapott részt az ország felosztásánál, Isten az ő osztályrésze ; jövedelmét a néptől beszedett adományok és áldozati részek biztosították; övé volt a gabona, az olaj, a bor első hozama, az állatok első fajzása és a levita tized tizede. A papok külön városokban laktak Jeruzsálem közelében 48 levita város A papok és leviták közötti válaszvonal a Biblia történeti könyveiben elmosódik és a papi tisztség nem mindig áronida kezében volt Bír. 17. 5. 12; 18. 19 , sőt áldozatot is mutattak be laikusok is Bír. 6.18 . Josephus számos esetet hoz fel, mikor Heródes király önkényüleg tett le főpapot és nevezett ki mást, csakúgy mint annak előtte Antiochus Epiphanes. Az Áharon családjabeli papságnak kizárólagos uralma és tekintélye Salamon központi, birodalmi Templomának felállításával kapcsolatos; de magában e családban is egyik ágról a másik ágra szállt át a főpapság Kir. I. 2: Ebjathárról Cádókra . A babilóniai fogságból való visszatérés után 24 osztályba volt besorozva a 4289 pap és az osztályok hetenként felváltva végezték az oltári szolgálatot. De már ekkor észlelhető a zsidó demokratikus gondolatnak: az egyetemes papság intézményének részben való megvalósulása, amennyiben a nép is ilyen 24 osztályba volt sorozva, mindegyik egy mámod által képviseltette magát a mindennapi áldozásnál. A papság önérzetére a következő jellemző esetet írja meg a Midrás: Amikor az első Templom elpusztult, növendék papsága a templomkulccsal kezében felszállt az égő templom tetejére és ezt kiáltotta az ég felé: ha nem lehetünk a Te sáfáraid, itt a kulcs . A kulcsot azután a magasba dobták, mire egy mennybéli kéz utána nyúlt és felkapta, ők pedig a lángokba vetették magukat Táánit 29 . A második Templom pusztulásával megszűnt az áldozati istentisztelet és így a papság jelentősége is. Mindamellett a zsidó nemzeti kegyelet nem tagadta meg tiszteletét ez osztály iránt, hanem meghagyott neki oly kiváltságokat és vele járó korlátozásokat, melyeket ezentúl is lehetett gyakorolni. Így fönnmaradt a halotthoz való közeledés, az elvált asszony nőül vételének tilalma, az áldásosztás kiváltsága és a jogelsőbbség a Tórához való felhívatásra Kohén . A leviták segédszolgálatának fönnmaradását is biztosította azzal, hogy a kóhéni áldást osztók kézmosásában segédkeznek. Tórához való felhívásnál lévié a második tisztség. A kohanita- és levita-származás ellenőrzése manapság csak nyilvánosság köztudatára van bízva. A második Templom fennállása idejében a pap nejének kifogástalan leszármazását a családfák vezetése biztosította. A sírköveken áldást osztó két kéz jelöli kóhénnek, kancsó pedig a levitának sír helyét. V. ö. Ludwig Aug. Franki után Arany János: Az utolsó főpap . L. Főpap.

13773.ht

CÍMSZÓ Pa

SZÓCIKK indulásakor né megáldása a egészségügy felügyelet tanítá é bíráskodás Móze V könyv szerin e utóbb tisztsé a egés levit törzse illet meg Test hibába szenved ne teljesíthetet pap szolgálatot d a eltartásbó ne zárt k a illető e fogyatkozás pap méltósá védelmér elrendelt Biblia hog halottho n nyúljon legközelebb vérrokonaina kivételével parázn nőt ső elválta n vegye nőü Ezékie szerin özvegye sem kivév papna a özvegyé szolgála idejé tartózkodjé szesze italtó kéz é lábmosá nélkü n lépje a oltá elé pa csa Tórába előír ruházato viselhette papsá vag levit törz ne kapot rész a orszá felosztásánál Iste a osztályrész jövedelmé néptő beszedet adományo é áldozat része biztosították öv vol gabona a olaj bo els hozama a állato els fajzás é levit tize tizede papo külö városokba lakta Jeruzsále közelébe 4 levit váro papo é levitá között válaszvona Bibli történet könyveibe elmosódi é pap tisztsé ne mindi áronid kezébe vol Bír 17 5 12 18 1 ső áldozato i mutatta b laikuso i Bír 6.1 Josephu számo esete ho fel miko Heróde királ önkényüle tet l főpapo é nevezet k mást csakúg min anna előtt Antiochu Epiphanes A Áharo családjabel papságna kizárólago uralm é tekintély Salamo központi birodalm Templomána felállításáva kapcsolatos d magába családba i egyi ágró mási ágr száll á főpapsá Kir I 2 Ebjathárró Cádókr babilónia fogságbó val visszatéré utá 2 osztályb vol besorozv 428 pa é a osztályo hetenkén felváltv végezté a oltár szolgálatot D má ekko észlelhet zsid demokratiku gondolatnak a egyeteme papsá intézményéne részbe val megvalósulása amennyibe né i ilye 2 osztályb vol sorozva mindegyi eg mámo álta képviseltett magá mindennap áldozásnál papsá önérzetér következ jellemz esete írj me Midrás Amiko a els Templo elpusztult növendé papság templomkulccsa kezébe felszáll a ég templo tetejér é ez kiáltott a é felé h ne lehetün T sáfáraid it kulc kulcso azutá magasb dobták mir eg mennybél ké után nyúl é felkapta ő pedi lángokb vetetté maguka Tááni 2 másodi Templo pusztulásáva megszűn a áldozat istentisztele é íg papsá jelentőség is Mindamellet zsid nemzet kegyele ne tagadt me tiszteleté e osztál iránt hane meghagyot nek ol kiváltságoka é vel jár korlátozásokat melyeke ezentú i lehetet gyakorolni Íg fönnmarad halottho val közeledés a elvál asszon nőü vételéne tilalma a áldásosztá kiváltság é jogelsőbbsé Tóráho val felhívatásr Kohé levitá segédszolgálatána fönnmaradásá i biztosított azzal hog kóhén áldás osztó kézmosásába segédkeznek Tóráho val felhívásná lévi másodi tisztség kohanita é levita-származá ellenőrzés manapsá csa nyilvánossá köztudatár va bízva másodi Templo fennállás idejébe pa nejéne kifogástala leszármazásá családfá vezetés biztosította sírköveke áldás oszt ké ké jelöl kóhénnek kancs pedi levitána sí helyét V ö Ludwi Aug Frank utá Aran János A utols főpa L Főpap

13773.h

CÍMSZ P

SZÓCIK indulásako n megáldás egészségüg felügyele tanít bíráskodá Móz köny szeri utób tiszts egé levi törzs ille me Tes hibáb szenve n teljesíthete pa szolgálato eltartásb n zár illet fogyatkozá pa méltós védelmé elrendel Bibli ho halotth nyúljo legközeleb vérrokonain kivételéve paráz nő s elvált vegy nő Ezéki szeri özvegy se kivé papn özvegy szolgál idej tartózkodj szesz italt ké lábmos nélk lépj olt el p cs Tóráb előí ruházat viselhett paps va levi tör n kapo rés orsz felosztásáná Ist osztályrés jövedelm népt beszede adomány áldoza rész biztosítottá ö vo gabon ola b el hozam állat el fajzá levi tiz tized pap kül városokb lakt Jeruzsál közeléb levi vár pap levit közöt válaszvon Bibl történe könyveib elmosód pa tiszts n mind ároni kezéb vo Bí 1 1 1 s áldozat mutatt laikus Bí 6. Joseph szám eset h fe mik Heród kirá önkényül te főpap neveze más csakú mi ann előt Antioch Epiphane Áhar családjabe papságn kizárólag ural tekintél Salam központ birodal Templomán felállításáv kapcsolato magáb családb egy ágr más ág szál főpaps Ki Ebjathárr Cádók babilóni fogságb va visszatér ut osztály vo besoroz 42 p osztály hetenké felvált végezt oltá szolgálato m ekk észlelhe zsi demokratik gondolatna egyetem paps intézményén részb va megvalósulás amennyib n ily osztály vo sorozv mindegy e mám ált képviseltet mag mindenna áldozásná paps önérzeté követke jellem eset ír m Midrá Amik el Templ elpusztul növend papsá templomkulccs kezéb felszál é templ tetejé e kiáltot fel n lehetü sáfárai i kul kulcs azut magas dobtá mi e mennybé k utá nyú felkapt ped lángok vetett maguk Táán másod Templ pusztulásáv megszű áldoza istentisztel í paps jelentősé i Mindamelle zsi nemze kegyel n tagad m tisztelet osztá irán han meghagyo ne o kiváltságok ve já korlátozásoka melyek ezent lehete gyakoroln Í fönnmara halotth va közeledé elvá asszo nő vételén tilalm áldásoszt kiváltsá jogelsőbbs Tóráh va felhívatás Koh levit segédszolgálatán fönnmaradás biztosítot azza ho kóhé áldá oszt kézmosásáb segédkezne Tóráh va felhívásn lév másod tisztsé kohanit levita-származ ellenőrzé manaps cs nyilvánoss köztudatá v bízv másod Templ fennállá idejéb p nején kifogástal leszármazás családf vezeté biztosított sírkövek áldá osz k k jelö kóhénne kanc ped levitán s helyé Ludw Au Fran ut Ara Jáno utol főp Főpa

13773.

CÍMS

SZÓCI indulásak megáldá egészségü felügyel taní bíráskod Mó kön szer utó tiszt eg lev törz ill m Te hibá szenv teljesíthet p szolgálat eltartás zá ille fogyatkoz p méltó védelm elrende Bibl h halott nyúlj legközele vérrokonai kivételév pará n elvál veg n Ezék szer özveg s kiv pap özveg szolgá ide tartózkod szes ital k lábmo nél lép ol e c Tórá elő ruháza viselhet pap v lev tö kap ré ors felosztásán Is osztályré jövedel nép beszed adomán áldoz rés biztosított v gabo ol e hoza álla e fajz lev ti tize pa kü városok lak Jeruzsá közelé lev vá pa levi közö válaszvo Bib történ könyvei elmosó p tiszt min áron kezé v B áldoza mutat laiku B 6 Josep szá ese f mi Heró kir önkényü t főpa nevez má csak m an elő Antioc Epiphan Áha családjab papság kizáróla ura tekinté Sala közpon biroda Templomá felállításá kapcsolat magá család eg ág má á szá főpap K Ebjathár Cádó babilón fogság v visszaté u osztál v besoro 4 osztál hetenk felvál végez olt szolgálat ek észlelh zs demokrati gondolatn egyete pap intézményé rész v megvalósulá amennyi il osztál v soroz mindeg má ál képviselte ma mindenn áldozásn pap önérzet követk jelle ese í Midr Ami e Temp elpusztu növen paps templomkulcc kezé felszá temp tetej kiálto fe lehet sáfára ku kulc azu maga dobt m mennyb ut ny felkap pe lángo vetet magu Táá máso Temp pusztulásá megsz áldoz istentiszte pap jelentős Mindamell zs nemz kegye taga tisztele oszt irá ha meghagy n kiváltságo v j korlátozások melye ezen lehet gyakorol fönnmar halott v közeled elv assz n vételé tilal áldásosz kiválts jogelsőbb Tórá v felhívatá Ko levi segédszolgálatá fönnmaradá biztosíto azz h kóh áld osz kézmosásá segédkezn Tórá v felhívás lé máso tiszts kohani levita-szárma ellenőrz manap c nyilvános köztudat bíz máso Temp fennáll idejé nejé kifogásta leszármazá család vezet biztosítot sírköve áld os jel kóhénn kan pe levitá hely Lud A Fra u Ar Ján uto fő Főp

13773

CÍM

SZÓC indulása megáld egészség felügye tan bírásko M kö sze ut tisz e le tör il T hib szen teljesíthe szolgála eltartá z ill fogyatko mélt védel elrend Bib halot nyúl legközel vérrokona kivételé par elvá ve Ezé sze özve ki pa özve szolg id tartózko sze ita lábm né lé o Tór el ruház viselhe pa le t ka r or felosztásá I osztályr jövede né besze adomá áldo ré biztosítot gab o hoz áll faj le t tiz p k városo la Jeruzs közel le v p lev köz válaszv Bi törté könyve elmos tisz mi áro kez áldoz muta laik Jose sz es m Her ki önkény főp neve m csa a el Antio Epipha Áh családja papsá kizáról ur tekint Sal közpo birod Templom felállítás kapcsola mag csalá e á m sz főpa Ebjathá Cád babiló fogsá visszat osztá besor osztá heten felvá vége ol szolgála e észlel z demokrat gondolat egyet pa intézmény rés megvalósul amenny i osztá soro minde m á képviselt m minden áldozás pa önérze követ jell es Mid Am Tem elpuszt növe pap templomkulc kez felsz tem tete kiált f lehe sáfár k kul az mag dob menny u n felka p láng vete mag Tá más Tem pusztulás megs áldo istentiszt pa jelentő Mindamel z nem kegy tag tisztel osz ir h meghag kiváltság korlátozáso mely eze lehe gyakoro fönnma halot közele el ass vétel tila áldásos kivált jogelsőb Tór felhívat K lev segédszolgálat fönnmarad biztosít az kó ál os kézmosás segédkez Tór felhívá l más tiszt kohan levita-szárm ellenőr mana nyilváno köztuda bí más Tem fennál idej nej kifogást leszármaz csalá veze biztosíto sírköv ál o je kóhén ka p levit hel Lu Fr A Já ut f Fő

1377



SZÓ indulás megál egészsé felügy ta bírásk k sz u tis l tö i hi sze teljesíth szolgál eltart il fogyatk mél véde elren Bi halo nyú legköze vérrokon kivétel pa elv v Ez sz özv k p özv szol i tartózk sz it láb n l Tó e ruhá viselh p l k o felosztás osztály jöved n besz adom áld r biztosíto ga ho ál fa l ti város l Jeruz köze l le kö válasz B tört könyv elmo tis m ár ke áldo mut lai Jos s e He k önkén fő nev cs e Anti Epiph Á családj paps kizáró u tekin Sa közp biro Templo felállítá kapcsol ma csal s főp Ebjath Cá babil fogs vissza oszt beso oszt hete felv vég o szolgál észle demokra gondola egye p intézmén ré megvalósu amenn oszt sor mind képvisel minde áldozá p önérz köve jel e Mi A Te elpusz növ pa templomkul ke fels te tet kiál leh sáfá ku a ma do menn felk lán vet ma T má Te pusztulá meg áld istentisz p jelent Mindame ne keg ta tiszte os i megha kiváltsá korlátozás mel ez leh gyakor fönnm halo közel e as véte til áldáso kivál jogelső Tó felhíva le segédszolgála fönnmara biztosí a k á o kézmosá segédke Tó felhív má tisz koha levita-szár ellenő man nyilván köztud b má Te fenná ide ne kifogás leszárma csal vez biztosít sírkö á j kóhé k levi he L F J u F